Stačí zpomalit a napnout plachty. Lodní doprava může snížit emise na polovinu už do roku 2030

Mezinárodní námořní organizace nastavila nová pravidla pro globální lodní dopravu. Ta by měla změnit celé toto odvětví do poloviny století na uhlíkově neutrální, první velký milník má stihnout už do roku 2030.

Bez lodní dopravy je existence moderní civilizace nepředstavitelná. Tankery i kontejnerové lodě transportují přes celou planetu suroviny i výrobky a tvoří tak páteř mezinárodního obchodu.

Současně ale přispívají ke zhoršování klimatické změny. Spalování fosilních paliv v motorech těchto obřích lodí představuje asi tři procenta celkových emisí. To se může zdát málo, ale podle klimatologů stojí za to zabránit vypuštění každé tuny oxidu uhličitého.

Mezinárodní námořní organizace (IMO) pracující v rámci OSN se 7. července dohodla na tom, že přibližně do roku 2050 má mít lodní doprava celosvětově nulové čisté emise oxidu uhličitého, jinými slovy má dosáhnout takzvané uhlíkové neutrality. 

  • Nulové čisté emise (neboli uhlíková neutralita) znamená, že se buď odstraní všechny zdroje těchto emisí, nebo se najdou způsoby, jak je vyrovnat, například pomocí odstraňování uhlíku z prostředí.

Experti dlouho označovali lodní dopravu jako jedno z odvětví, kde je dekarbonizace nejsložitější a reálně prakticky nemožná. Teď ale vědci tvrdí, že průmysl má k dispozici víc než dost nástrojů k tomu, aby nových cílů dosáhl, nebo je dokonce překonal.

Nová dohoda nastavila i milníky, kterými lodní doprava během cesty k nule projde. Do roku 2030 by měly být emise alespoň o pětinu nižší než v roce 2008 a do roku 2040 alespoň o 70 procent. Dohoda také uvádí, že do roku 2030 by měly nízkoemisní zdroje tvořit alespoň pět procent energie používané v lodní dopravě.

Možné, politicky ale náročnější

Bryan Comer, který vede námořní program v Mezinárodní radě pro čistou dopravu, pro odborný web Technology Review uvedl, že se to může podařit. „Nemyslím si, že je čistě z technického hlediska obtížné toto odvětví vyčistit nebo dekarbonizovat, je to jenom politicky náročnější,“ říká.

Ve skutečnosti by totiž podle něj ke splnění cílů pro rok 2030 úplně stačil jediný krok: zpomalit. Pomalejší loď spotřebuje méně paliva, což snižuje emise. Stejný princip platí také u automobilů – právě proto některé organizace lobbují za snížení maximální rychlosti na silnicích a dálnicích.

Podle Faïga Abbasova, ředitele pro lodní dopravu v Evropské federaci pro dopravu a životní prostředí, existují ale i další možnosti snižování emisí. Jedné z nich se s nadsázkou říká „návrat plachetnic“, protože jde o využití větru k pohonu lodí.

Start-upy i velké společnosti pracují na přidání plachet a speciálních rotorů, které by plavidlům pomohly dodat sílu. Využití větru je možné pouze na některých typech lodí, které mají volný prostor na palubě pro přidané vybavení, ale tato technika může pomoci snížit spotřebu paliva, čímž se sníží emise skleníkových plynů během cesty.

  • International Maritime Organization je specializovaná agentura Organizace spojených národů, která je odpovědná za regulaci světové vodní dopravy. Její vznik byl dohodnut na konferenci OSN v Ženevě roku 1948, ale až po deseti letech organizace vstoupila v činnost. 
  • Její první zasedání se uskutečnilo roku 1959. Sídlo má v Londýně. Má 174 členských států a tři přidružené. Organizace má pět výborů (bezpečnostní, životního prostředí, právní, technický, smírčí). K jejím prvním úspěchům patřilo přijetí Mezinárodní smlouvy o předcházení znečištění moří ropnými produkty z roku 1954. 

Další možností by se mohla stát alternativní paliva, s nimiž se už dnes také experimentuje. Většina z nich, s výjimkou vodíku, sice při spalování stále uvolňuje skleníkové plyny, ale například výroba biopaliv i syntetických paliv může odčerpávat uhlík z atmosféry.

Výsledkem je v obou případech snížení, nebo dokonce odstranění celkového množství emisí, které se dostávají do atmosféry. Hlavní výhodou v tomto případě je fakt, že většina těchto pohonných hmot se dá využít i s motory, kterými disponují současné lodě.

V červnu 2023 vznikla analýza poradenské společnosti CE Delft, která spočítala, kolik by se takto dalo ušetřit. Podle ní by se jen kombinací tří výše popsaných postupů daly omezit do konce této dekády emise skleníkových plynů z lodní dopravy o polovinu. Nebylo by to ale zadarmo: stejné změny by zvýšily náklady na lodní dopravu o šest až čtrnáct procent oproti současnosti.

Překážky na dlouhé cestě

Splnit vzdálenější cíle už bude náročnější a podle expertů se to neobejde bez paliv, která vůbec neuvolňují při spalování oxidu uhličitý. V současné době se nabízí jediné – vodík. V menším se už ale testují další, zejména metan a čpavek, než se je ale podaří nasadit do praxe, může to trvat mnohem déle, než je zapotřebí. 

Příliš nepokročil ani vývoj čistě elektrického pohonu pro větší lodě. 

IMO plánuje, že se tomuto tématu bude věnovat i v budoucnosti. Chce usilovat o zavedení nových opatření, která pomohou lodní dopravě dosáhnout naplánovaných cílů. Patří mezi ně i postupné snižování povolených emisí z paliv a také nastavení ekonomických opatření, která by mohla stanovit cenu emisí skleníkových plynů.

Také politická realizace těchto plánů bude podle Technology Review složitější než čistě technická stránka věci. Největší lodní dopravci už totiž proti opatřením protestovali, a to včetně Číny, která je ekonomicky závislá jak na masivním importu surovin, tak i na stejně velkém exportu výrobků. A obě tyto cesty realizuje pomocí lodní dopravy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Na půdě kolem Černobylu by se opět daly pěstovat potraviny, naznačuje studie

Desítky let byla půda v okolí ukrajinského Černobylu považována za nevyužitelnou kvůli havárii reaktoru jaderné elektrárny v roce 1986. Nový výzkum ale naznačuje, že by se dala bezpečně využívat pro zemědělství.
před 12 hhodinami

Kůrovcová kalamita polevuje. Brouka krotí počasí i věda

Kalamita lýkožrouta smrkového, kterému se říká lidově kůrovec, v Česku v posledních několika letech ustupuje. Díky tomu i klesá objem smrkového dřeva, které je nutné vytěžit. Podle expertů z Biologického centra Akademie věd v tom má silnou roli počasí, jež není pro tento hmyz tak výhodné. Pomáhají ale i nové zásadní úpravy v postupech ochrany lesa.
před 15 hhodinami

Vědci prozatím uchránili nejstarší strom světa před novou dálnicí

Nejstarší světový strom mohl být ohrožen výstavbou dálnice. Zachránila ho prozatím ovšem kampaň vědců. Ti zdůrazňují přínos podobných velikánů k poznání ohledně změn klimatu. Ve svém článku o příběhu stromu reportoval web německé stanice Deutsche Welle.
29. 4. 2025

Ústup očkování v USA by svědčil hlavně spalničkám, ohrozil by miliony lidí

Očkování je jednou z páteří moderní medicíny. Stačí drobné snížení proočkovanosti a dopady na společnost jsou obrovské. Vědci na základě rozsáhlého modelu pro různé scénáře popsali, jaká budoucnost čeká ohledně šíření nakažlivých nemocí Spojené státy.
29. 4. 2025

Firma Amazon vypustila první várku svých internetových družic

Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose v pondělí tamního času (v noci na úterý SELČ) vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska. Informovaly o tom tiskové agentury s odkazem na živý přenos.
29. 4. 2025Aktualizováno29. 4. 2025

Levá, nebo pravá? Vědci zkoumali, do jaké ruky je lepší očkovat

Když lidé dostávají posilující dávku vakcíny, mnohdy si ji nenechají dát do stejné ruky jako tu první. Nový výzkum popsal, že vhodnější je očkovat do stejného místa. Výsledky by se podle autorů daly využít zejména během pandemií, během nichž je nutné očkovat v průběhu epidemické situace.
29. 4. 2025

Do vesmíru odstartovala evropská sonda, která se zaměří na lesy

Po jedenácté hodině dopoledne odletěla do kosmu mise Evropské vesmírné agentury (ESA). Raketa Vega-C vynesla na oběžnou dráhu sondu Biomass, jejímž cílem je monitorovat biomasu na Zemi, hlavně lesy.
29. 4. 2025Aktualizováno29. 4. 2025

Čechoslovačky chtěly bojovat i na Západě. Vlastní armáda o ně ale nestála

I ženy chtěly bojovat – ale nezáleželo to pouze na jejich odhodlání. Pokud se Čechoslovačky chtěly zapojit do zahraničního odboje na Západě, musely se kromě svého odhodlání vybavit i silou čelit mnohým překážkám. Navzdory prvotním plánům se totiž nesměly do války zapojit v československé armádě, ale pouze v britských jednotkách jako cizinky. Více než dvě stě žen ochotných pomáhat v boji s Hitlerem přitom plnilo důležité úkoly – sloužily mimo jiné jako elektrikářky, opravářky optických přístrojů, šifrantky i baličky padáků. Ani válečné hrdinství jim ale uznání nepřineslo.
29. 4. 2025
Načítání...